יזמות +50: תיזום אז הכמות תעלה

גבירותי ורבותי, מהפכה! לא עוד מהפכה. יש אומרים שהגדולה ביותר מאז המהפכה התעשייתית. היא ממש לפתחנו והיא מתרחשת בדורנו. זהו שינוי בסיסי שבו מתעצבת תקופת חיים חדשה שיש בה פוטנציאל להתפתחות אישית חדשה. מתי זה בדיוק מתחיל? אני מדבר על גילאי 50 פלוס, אחרים מתחילים מוקדם יותר או משייכים את המפנה לצומת של גיל הפרישה. וכדרכן של מהפכות עמוקות השיח מחלחל כמו מים בסלע ומצטרפים אליו יותר ויותר חברים.

מה הקשר לרמזור עכשיו?

דוגמה אחת. ביום שני האחרון התקיים במלון דן-פנורמה בתל אביב השלב הסופי בתחרות הראשונה של Merage Institute ליזמים בני +45. 734 הצעות ורעיונות התקבלו. מהם נבחרו כ-150 לתחרות עצמה שבה גם אני זכיתי להיות מועמד. חבר השופטים כלל אנשי עסקים ויזמים מובילים כרמי קליש, ניר למפרט, אורי אדוני, רמי שלמור, פנחס בוכריס ואחרים, וגם לקהל, שמנה כ-500 יזמים, היה משקל בקביעת המיזם הזוכה.

הנה כמה תמונות מהאירוע מהאייפון שלי. המשך הפוסט למטה.




רק כדי לסבר את האוזן, בין הרעיונות שעלו לגמר היו מדבקות ראייה שיחליפו עדשות ראייה רב-מוקדיות, מודל לחיזוי ביקושים אינטרנטיים בלתי-צפויים, פלאג מחשב שיצביע על הזמן האופטימאלי שבו כדאי לנקות קולטים סולאריים ומכשיר גילוח אלקטרוני המקטין את צמיחת השיער ב-40%. וזה רק קמצוץ.

בפרס הראשון, צ'ק של 100 אלף דולר, זכה ד"ר נחשון מרגליות מהסטארט-אפ OffLA שהציג פתרון אבטחה מקורי לארנקים סלולריים. את הפרס תרם פול מיראז', מיליארדר ופילנטרופ יהודי-אמריקאי שיחד עם אחיו דייוויד עשה את הונו מהמצאת סנדוויצ'ים פריכים לחימום במיקרוגל. מיראז' הסביר מדוע ההון האנושי הישראלי מדליק אותו וסיפר שהוא שמח להשקיע בו: ישנו מאגר של בני +45 שכישרונותיהם אינם מנוצלים לטובת הכלכלה הישראלית.

                               
פול מיראז׳. צילום: MCT via Getty Images

פרופ' סשה שטראוס, מומחה עולמי במיתוג ומרצה נמרץ ומרתק שנאם באירוע, הסביר כמה התקופה בה אנו חיים מעניינת בהיסטוריה האנושית, כי מערכות רבות מאתחלות את עצמן ולכן הון אינטלקטואלי נעשה כל כך שווה. וכמה כיום בעידן המדיה החברתית כללי המשחק השתנו לחלוטין ולכל אחד מאיתנו יש אותו כוח. כל אחד מאיתנו יכול לספר את הסיפור שלו באותה עוצמה כמו הגדולים. זהו עידן חדש לגמרי. זוהי הנורמאליות החדשה. ואיך ביזנס מחבר אנשים בדרכים חדשניות ומשנה כליל את דרכי החשיבה שלנו והאופן שבו נתגמל ונהיה מתוגמלים. ואני חשבתי - איזה טיימינג נהדר. כי המיזם שלי הוא בדיוק זה: רשת חברתית עסקית-מקצועית שתעצים את אנשי דור החמישים פלוס באמצעות הענקת פתרונות win-win בינם לבין עצמם ובינם לבין ארגונים. אין לי ספק. המיזם שלי הוא חברתי והוא מלהיב. והוא יקרה.

יזמות בגיל הנכון מתבררת כרעיון לא מאוד חדש אבל כתופעה מתרחבת. כי להבדיל מהכישרון הקונספטואלי, שמתגלה לרוב בגיל צעיר, הכישרון האקספרימנטאלי מגיע לשיא בגיל מבוגר יותר. זהו כישרון המצריך זמן רב יותר כדי להגיע לפסגה, תוך השתכללות מבוססת ניסיון ומחקרים.

אני חוזר לרגע לדבריו של ד"ר צבי לניר, כי משם הכל התחיל מבחינתי. לניר הוא קודם כל אדם צנוע ובעל חשיבה יוצאת דופן. הוא מגלה שאם נדע לנצל את הפוטנציאל הגלום בתקופת החיים החדשה נוכל לצמוח ולהפוך אותה למלאת סיפוק ואושר מסוג חדש שלא אפיין תקופות חיים קודמות. מחקרים נוירולוגיים עכשוויים מדברים על מפות מוח אלסטיות הקובעות כיצד אנחנו חושבים, מרגישים ופועלים ואת מהותנו כבני אדם. חלק ממפות אלה משתנות עם הגיל אולם האלסטיות שלהן נשמרת. ובניגוד לתקופות קודמות בהן ההורים, המורים והמנהלים שלנו סיפקו לנו את מעגלי ההתנהגות והחשיבה מבחוץ, בתקופה החדשה אנחנו צריכים להיות אדונים לעצמנו. להמציא את עצמנו מחדש. ליזום.

תסלחו לי על האסוציאציה הקצת מופרעת אבל לא יכולתי להתאפק. רמזור. אדיר מילר. רמזור היא בעיני זיכוך גרוטסקי מבדר לישראליות של דורנו וגם גאווה ישראלית. אחד הפרקים האחרונים דיבר על כמה פעמים בשבוע הם עושים את זה. הוא לא מרוצה מהכמות. אין לו בעיה עם האיכות אגב. תיזום, היא אומרת לו. תיזום אז הכמות תעלה. כי מי שיוזם לא שואל, הוא פשוט יוזם. אבל מאמי, קשה ליזום כשאתה מקבל מסרים מורידי יוזמה. בסוף הם פותחים יומנים. לא פותרים הכל ברגע אבל מגלים מחויבים לתהליך.


ליזום. להתעקש ולהיות נחוש גם כשאתה מקבל מסרים מורידי יוזמה. להיות מחויבים לתהליך. אלה מינוחים מעולם היזמות העסקית, שכדאי ורצוי שתהיה גם מהנה ומבדחת לפעמים. זוהי יכולה להיות יצירה עצמית, הגשמת חלום או משהו יותר רציונאלי. בדרך לשם אתה משקיע במערכות יחסים עם שותפים ולקוחות. ובעת התזזיתית הנוכחית צריך בשביל זה לא מעט תבונה ואורך-רוח, תכונות הנמצאות בקורלציה עם שיא מקצועי, שכלי ויצירתי.


מחקרים שנעשו בארה"ב הראו כי יזמים בקבוצת הגיל 55-64 פעילים יותר מיזמים בכל קבוצת גיל אחרת. מדובר בקבוצה בהחלט מכובדת ומשמעותית של אנשים בשלים שהם יזמים עסקיים מזן חדש. ומה שיפה זה שחלק ניכר מהם רוצים לתת חזרה לחברה. לפתור בעיות חברתיות.

פנייה ליזמות ולהקמת פעילות עסקית עצמאית בגילאי +50 היא אלטרנטיבה מאוד מעשית לתעסוקה המסורתית כשכירים. אנחנו יכולים לנצל את הידע המקצועי שלנו והניסיון שצברנו לאורך שנים. יש לנו יותר ידע וכישורים, יותר קשרים והיכרות טובה יותר עם הביזנס, הענף הכלכלי או התעשייה שבה אנחנו פועלים. נכון, לא כל אחד ירצה להעסיק אותנו. אבל אם נציע משהו שווה כולם ירצו לקנות מאיתנו.

שלכם, רפי


תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הדמעות המרות של הוויתור על הפנטזיה

הצורך בעיצוב קהילות ידידותיות להזדקנות גאה

מי היה וולטר ג'נקינס ומדוע חשוב להיזכר בסיפורו דווקא היום?