קשרים, רבותי, קשרים

מכירים את תיאוריית שש הדרגות של ההפרדה? אולי אתם מכירים אותה בשם הנפוץ יותר Six people theory. לפי התיאוריה הזאת כל שני אנשים בעולם אמורים להיות מקושרים ביניהם על ידי חמישה אנשים אחרים לכל היותר. ולכן כל אחד מאיתנו יכול להגיע עם הפעלת מאמץ וחשיבה יצירתית ל... נניח נשיא ארה"ב. הכלל הזה מתחזק ומתעצב עם הגיל והניסיון. לאנשים מנוסים יותר יש יותר קשרים כי עם השנים הם היו ביותר מקומות, התקדמו, עשו ולמדו יותר דברים, וסיכויים טובים שיוכלו להגיע לאנשים הנכונים ב-3 ולא ב-6.

במדיה החברתית המרחק הזה מתקצר עוד יותר. בפייסבוק ביצעו את המחקר המקיף ביותר שבו השתתפו מעל 10 אחוזים מאוכלוסיית העולם, ומצאו ש-99% מהמשתמשים אכן מקושרים זה עם זה דרך שרשרת של לא יותר מ-5 משתמשים אחרים. ממצא נוסף הראה כי 92% מכלל המשתמשים מקושרים זה לזה דרך לא יותר מארבעה משתמשים אחרים, מה שמביא את המרחק הממוצע בין כל זוג משתמשים ברשת החברתית לכדי 4.74 דרגות של הפרדה. וככל שמגמת ההתחברות ברשת תמשיך ועוד ועוד אנשים יתחברו זה לזה - המספר הזה צפוי לקטון עוד יותר. בקיצור, תהיה לנו כאן ביצה אחת גדולה.

איך מנצלים את האפשרויות העצומות האלה?



"כל בני האדם על פני כדור הארץ נפרדים זה מזה על ידי שישה אנשים בלבד. שש דרגות של הפרדה. בינינו ובין כל אדם אחר על פני הכדור. נשיא ארצות הברית. גונדולייר בוונציה... לא רק השמות הגדולים. כולם. יליד ביערות הגשם. תושב טיירה דל פואגו. אסקימואי. אני קשורה אל כל אחד על פני כדור הארץ באמצעות שרשרת של שישה אנשים. זו מחשבה מעמיקה מאוד... איך כל אדם הוא דלת חדשה שנפתחת אל עולמות אחרים." (מתוך הסרט שש דרגות של הפרדה(

כל זה טוב ויפה, אבל תגדירו חברים. ברור לכולנו שאנחנו לא באמת מכירים את כל החברים שלנו בפייסבוק. אנחנו מאשרים חברות מכל מיני סיבות. להראות עוצמה. כי מי יודע מתי נצטרך אותו ולמי הוא מקושר. ועוד כהנה. חזרנו לנקודה שבה שום דבר לא מחליף את הקשר האישי והרגשי. אז לפני שאני יוצא לחופשה בפריז עם המשפחה הקטנה והמיוחדת שלי ומבטיח להתנתק קצת מכם, אשתף אתכם בעשרת הדיברות שלי על יצירת קשרים אפקטיביים.

1. נוכחות במדיה חברתית היא תנאי הכרחי אך לא מספיק ליצירת קשרים. אל תזנחו את המגע האישי. אם תעשו זאת יש סיכוי שלא ישכחו אתכם.

2. אל תניחו שבעל הסמכות הפורמאלית הוא גם מקבל ההחלטה. כי שום מבנה ארגוני לא יגלה לכם זאת אם אין לכם את רשת הקשרים הנכונה בכדי לגלות זאת בעצמכם.

3. תחזקו ותטפחו את הקשרים שלכם. כולנו אוהבים שמתקשרים אלינו כשאנחנו בשיא. כשמונינו לתפקיד חדש. כשזכינו בפרס כלשהו. אבל לא כל אחד זוכר להתקשר אלינו כשפחות טוב לנו. לכל אחד מאיתנו יש את הרגעים האלה שלא נשכח.


מהו המרחק בינינו לבין נשיא ארה"ב?

4. בקשו עזרה. זה נכון באופן מיוחד לנו הישראלים. נכון שאנחנו סולידריים בזמן משבר או מלחמה. אבל גם בעתות שלום אנחנו אוהבים לעזור. סתם, זה גורם לנו להרגיש טוב.

5. אל תבלבלו בין הנוכחות והמיצוב שלכם לבין היושרה שלכם. אל תצטרפו לארגון או לקהילה רק כדי לקדם את האינטרסים השקופים שלכם. המניע שלכם יבלוט מיד.

6. מי שאינו יודע הוא מי שאינו שואל. אל תשיבו מיד גם אם אתם חושבים שאתם יודעים את התשובה. כי אין אדם שאין לו אזורי עיוורון. החקירה האמיתית תביא אתכם לעולמות שלא ידעתם אותם.

7. הוקירו את מי שהביא אתכם עד הלום. לכו עם מי שגידל אתכם. תנו לו סיבה להתגאות בכם.

8. אל תטעו לחשוב שרשת הקשרים של הארגון שבו אתם עובדים היא רשת הקשרים שלכם. הבדילו בין השניים. כשתעזבו את הארגון ולא משנה מאיזו סיבה, תגלו כמה עמוק הוא ההבדל.

9. אל תשתהו במתן תשובה. לא כל מעשה טוב ומתן ערך זוכים לתגמול מיידי אבל כל מעשה רע זוכה מיד לתהודה שלילית.

10. ולבסוף, משהו עכשווי הקשור בחוכמת ההמונים: הקשרים החלשים שלכם הם הקשרים הכי חזקים שלכם. זה אמיתי. 80 אחוז מבני האדם מוצאים את מקום העבודה הבא שלהם, קשרים עסקיים או עסקאות, לא מהמשפחה והחברים הקרובים אלא ממכרים חלשים יותר. מהו ההסבר לכך? הקרובים ביותר אליכם הם כמוכם. דומים לכם. החלשים יפתחו לכם יותר אפשרויות שלא הכרתם.

בהצלחה!


שלכם, רפי 

תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הדמעות המרות של הוויתור על הפנטזיה

הצורך בעיצוב קהילות ידידותיות להזדקנות גאה

מי היה וולטר ג'נקינס ומדוע חשוב להיזכר בסיפורו דווקא היום?