עשרה טיפים לתגמול אפקטיבי ואיך זה קשור לתפוחים

חברים ולקוחות יקרים!

זהו זה, חוזרים. חופשת הפסח הסתיימה לה, האביב כבר ממש כאן ואנו שבים וניגשים למשימות הארגוניות והאישיות, לקראת החלק השני והמאתגר של השנה. אצל רובכם תהליכי התגמול על השנה שעברה הסתיימו, והתקופה הקרובה יכולה לאפשר לכולנו להפיק לקחים ולחשוב על השינויים העתידים לבוא.


הבטחתי בפוסט הראשון והשני כי אעסוק במנגנונים ודרכי הפעולה של תגמול אפקטיבי ובתפיסות תגמול מנצחות, אז הגיע הזמן. אם כן, מהו תגמול אפקטיבי? כזה שיסייע לארגון להשיג את המטרות שלשמן הוא קיים ובדרך גם יתמוך בהובלת השינויים והתוצאות הרצויות. למערכות התגמול זוויות מבט ומימדים רבים ושונים המחייבים הן צלילה אליהם והן מעבר ביניהם והתבוננות רחבה. לכן בחרתי לתת לכם 10 טיפים שהם בעצם טיזרים לרעיונות הניתנים לפיתוח והטמעה בארגון שלכם.

     1. עצבו מדיניות שכר ותגמול ברורה, שקופה ועקבית. זכרו כי שביעות רצון העובדים תגדל כאשר הם יידעו ויבינו מה מצופה מהם וכיצד ציפיות אלה, ההולמות את הערכים הארגוניים ותפיסת העולם הניהולית, קשורות לתגמולם. ועובדים מרוצים יהיו השגרירים הכי טובים שלכם.

     2. הבינו כי אפקטיבי לארגון ואפקטיבי לעובד זה בדרך כלל לא אותו דבר. חשבו תמיד הן בכובע הניהולי והן בכובע של העובד. חשיבה שכזאת תעלה את הסיכויים להטמעה מוצלחת.

     3. ודאו שמדיניות השכר מתאימה לתרבות הארגונית הרצויה. אין ספק כי המגמה המובילה כיום היא יצירת קשר משמעותי יותר בין הביצועים לתגמול. אולם על מנת לשפר את אופן השגת התוצאות עלינו לוודא שנשמר איזון גם עם האנרגיות הארגוניות האמונות על התהליכים היעילים, החדשנות והראייה המערכתית. זוכרים את המודל האדיג'סי? אם אחת האנרגיות בארגון שלכם חלשה מדי (אולי אין מספיק חדשנות?) ניתן לחזקה באמצעות סביבות תגמול ראויות. וההיפך אם אחת מהן חזקה מדי (אולי עודף ביורוקרטיה?).

     4. התייחסו לכל מרכיבי חבילת השכר וההטבות. אצלנו בישראל חבילת שכזאת מורכבת ממספר משפחות רכיבים, כשהעיקריות שבהן: שכר חודשי קבוע, בונוסים ותמריצים, הטבות (כגון רכב חברה, סמארטפון או ביטוח רפואי), תגמול הוני (מניות או אופציות) ומרכיבים פנסיוניים. ניתן ליצור זיקה בין השכר והבונוסים לביצועי החברה והעובד, ואילו רכיבים והיבטים אחרים לחבר לתפקיד ולרמה הארגונית.

     5. בדקו כי אין סתירות במדיניות השכר. לדוגמה, אם מדיניות השכר הגלויה היא מוטת ביצועים, האם ישנם מנגנוני תגמול גם לפי ותק? האם הם גלויים או סמויים?

     6. בדרך לחבר את רכיבי התגמול לביצועים, צרו תמהיל הולם בין כישורים, יכולות, התנהגויות וערכים. דוגמאות לשאלות שניתן לשאול: האם הארגון שלי מקדש את השגת התוצאות בלבד, או שהוא מתגמל גם על הדרך וההתנהגות שהובילו לתוצאות? האם גיל או ניסיון הוא פרמטר שלפיו נקבע המשך התגמול של העובד? האם משפחתיות היא ערך חשוב בחברה ולכן נתחשב בערך זה?

     7. מנגנון תגמול אפקטיבי הוא כזה שהעובדים מבינים אותו ומחוברים אליו. טעות לזנוח את תהליכי התקשורת והשיווק לעובדים ולמנהלים. הן חלק בלתי נפרד מתוכניות התגמול, כי התפיסה וההבנה של תוכנית התגמול (ולא התוכנית כשלעצמה) היא שתשפיע על עמדות העובדים והמנהלים.


     8. הבטיחו כי חבילת התגמול הכוללת, הבנויה הן מהמרכיבים החומריים והן מהמרכיבים הרגשיים והפסיכולוגיים, מסייעת לארגון בגיוס ושימור ההון האנושי הרצוי. גם כאן, תקשורת והסברה - הן למועמדים והן לעובדים - חשובה לא פחות ואולי יותר מהעובדות עצמן.

     9. מילה על Benchmark (רגע, מה זה בנצ'מארק? זהו קריטריון מקובל המשמש להערכת הביצוע על מנת לאמוד ולבחון לפיו כיצד להשתפר). סוד הקסם בבנצ'מארק מהימן על שכר ותגמול הוא סרגל ההשוואה, או איך שאני קורא לזה - השוואת תפוחים לתפוחים. ולפעמים גרנד לגרנד ויונתן ליונתן. לא יום שישי בסלון, לא הד-האנטרים ולא נעליים. ישנם סקרי שכר שאם נציג אותם נפגע בתהליך שאנו מובילים. שימוש בבנצ'מארק אותנטי ובר-סמכא הוא תורה שלמה שעוד אכתוב עליה בהמשך.

     10. התייעצו. כי אין נוסחת פלא או תפיסת תגמול אחת שמתאימה לכל הארגונים. כי כמו שאומרת ג. יפית, זה כדאי. כי יועץ מומחה-חיצוני יכול לעזור לכם לא לטעות בנושאים החשובים והרגישים כל כך שאתם מנהלים.

שלכם, רפי   

תגובות

  1. נחמד לשמוע שיש תגמול רחב יותר לעובדים בשנים האחרונות, אך שמעתי שאם למשל אתה מקבל רכב מהחברה עלייך לכסות על עלות הביטוח. השאלה אם קיים בכל חברה הנותנת את האופציה לקבלת רכב? תודה

    השבמחק
  2. זה פוסט ישן. מ-2014. ברכות שהגעת אליו. אשמח לענות לך במייל הפרטי שלי Raphi@epplerconsulting.com. רפי

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הדמעות המרות של הוויתור על הפנטזיה

הצורך בעיצוב קהילות ידידותיות להזדקנות גאה

מי היה וולטר ג'נקינס ומדוע חשוב להיזכר בסיפורו דווקא היום?