על מה כדאי לחשוב לפני שמקשרים בונוסים לביצועים?

ברוכים הבאים לבלוג החדש שלי!




שלום, שמי רפי אפלר, מנכ"ל אפלר ייעוץ העוסקת ביישום אסטרטגיות הון אנושי ותגמול בארגונים וחברות,
הקמתי את הבלוג הזה במטרה לתת לכם כלים לטיפוח וניהול ההון האנושי שלכם, ולשתף אתכם במחשבות וברעיונות שלי, לטובת שיפור העסק שלכם.
זהו הפוסט הראשון שלי, ובו אתן לכם כמה טיפים על תגמול משתנה - בונוסים בשם הנפוץ.
אז ראשית חשוב שנדע שתגמול עובדים הוא נושא מורכב, רגיש ואמוציונאלי, נושא שכל עובד היה רוצה לדעת עליו יותר, וכל חברה שואפת לנהל אותו במקצועיות. פשוט כי השכר הוא לחם חיינו, הוא משפיע על כל כך הרבה אספקטים בחיי העבודה והארגונים, שחבל להשאיר אותו לא מנוהל בחוכמה.
במילים הכי פשוטות: כעובד אשמח מאוד לדעת מה חשוב למעסיק שלי בכדי שיתגמל אותי, או במילים אחרות, מה אני כעובד צריך להיות ולעשות בחברה הזאת בכדי להצליח, בעוד שכמעסיק, כמנכ"ל, הייתי מאוד רוצה לדעת כיצד אוכל, באמצעות מדיניות שכר ותגמול מתאימה וראויה, לשדר לעובדים מהי התרבות הארגונית שאני מעוניין שתשרור בחברה.
על תרבות ארגונית - נושא רחב ומרתק כשלעצמו - נדבר באחד הפוסטים הבאים, אבל אנחנו שומעים רבות את הרצון לרתום את העובדים להצלחת החברה ולחבר אותם רגשית - to make them engaged - באמצעות שותפות בהצלחה, עידוד מוטיבציה ושימור האנשים המוכשרים.
אז הנה כמה טיפים חשובים:
ראשית עלינו לנהל את מה שמתאים. לזכור שבונוס ביצועים אינו תמיד הגורם המניע או מייצר שביעות הרצון של כל אחד ואחת. ישנם בונוסים שהפכו כבר מזמן לרכיב קבוע, לסוג של "משכורת 13". כעובד בונוס למשכורת הוא בדרך כלל דבר משמח והכי טוב לקבל כמה שיותר. אבל תתפלאו, יש עובדים שעבורם מנגנון תגמול אפקטיבי יותר הוא דבר אחר לגמרי. מהו הדבר הזה? נדבר על זה בהמשך, אבל לפני שלוחצים על האוטומט, שווה לחשוב ולמצוא מה מתאים - הן לעובדים והן לתרבות הרצויה.
שנית, כדאי למצוא מודל פשוט וחכם, שאותו העובד גם יוכל להבין. זה מורכב אבל פתיר. צ'ארלי מינגוס, אמן הג'אז אמר פעם, שלהפוך את הפשוט למסובך זה דבר רגיל. להפוך את המסובך לפשוט - זו כבר יצירתיות!
שלישית, חשוב לבחור מראש במידת האיזון בין עידוד מצוינות והאומץ הניהולי - כי חברות נבדלות זו מזו בין השאר, בתעוזה שבלהגיד לעובד מצוין שהוא מצוין ולתגמל אותו משמעותית, על חשבון עובד בינוני שיותר קשה להגיד לו שהוא לא מה שפיללנו ולתגמל אותך נמוך. אחת הדרכים הטובות לעשות זאת היא לנקוט בגישה אינדיווידואלית ולזהות את המדדים החשובים והרלבנטיים ביותר לכל תפקיד. כן, זה דורש תשומת לב אישית לכל עובד. והרי זה מה שאנחנו רוצים, לא?
למידע נוסף כנסו לאתר של אפלר ייעוץ.
תודה שקראתם, אשמח להתייחסויות.
המשך יום נפלא!
שלכם, רפי

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הדמעות המרות של הוויתור על הפנטזיה

הצורך בעיצוב קהילות ידידותיות להזדקנות גאה

מי היה וולטר ג'נקינס ומדוע חשוב להיזכר בסיפורו דווקא היום?