תהיו אוברים

איך עובדת תכנית התגמול של חברת אובר, ומדוע מדובר באחת הדרכים היותר חכמות לעיצוב גמיש של הסדרי עבודה ותגמול בעולם העבודה החדש? כמה דברים שכתבתי במטוס בדרך חזרה בעקבות חוויות הנסיעה האוברית בסן פרנסיסקו

נסענו להופעה של מוריסי באובר. מברקלי לאודיטוריום הבונים החופשיים (המסוניק) בסן פרנסיסקו זה לקח כחמישים דקות (מרחק של 24 ק"מ) ועלה 23 דולר (כ-20 ₪ לארבעה נוסעים). עשרות אחוזים פחות ממחיר מונית רגילה בארץ למרחק וזמן זהים (ובסן פרנסיסקו נמוך ב-25 עד 50 אחוזים ממחיר נסיעה במונית רגילה). המחיר נקבע לפי ביקוש (של נוסעים) והיצע (של נהגים), כך שההיגיון של חישוב עלות הנסיעה עשוי להיות הפוך מזה אליו אנחנו רגילים – בערב שבת (כמו שישי אצלנו) המחירים נמוכים יותר מאשר ביום חול, וכך גם בלילה בחזרה מההופעה, אז מחירה של אותה נסיעה ממש צנח ל-16 דולר. המחיר נקבע מראש (ומשולם אלקטרונית ולא לנהג אשר מקבל את שכרו מחברת אובר) כך שהוא גם אינו תלוי בעומסי תנועה או בנסיעה בכביש אגרה (כמו ביי-ברידג' שדרכו נסענו), שכלולה במחיר. בניגוד לגט-טקסי שלנו, הנהגים אינם "נהגי מוניות" כי אם אזרחים עצמאיים מן השורה שבא להם להשלים הכנסה או "לדפוק את המערכת", או כאלה שסתם אוהבים לנהוג ולהכיר אנשים, ולהיחשף תוך כדי כך להזדמנויות.

חווית הלקוח הפסיכולוגית באובר שונה בתכלית מנסיעה במונית. העובדה שאתה יודע ומאשר את המחיר מראש, מחכה לא יותר מחמש דקות לאובר, מכיר אנשים שנאספים בדרך (אם בחרת באופציית אובר-פול שבה המחיר נמוך יותר), ובסוף הנסיעה פשוט יוצא מהמכונית "בלי לשלם" או לתת טיפ לנהג, יוצרת חוויה מלבבת של שותפות והשתתפות בתרומה לעתיד טוב יותר של צמצום כמות הנהגים ועומס היתר על הכבישים. וזה מגניב.

אבל מה שלא פחות מעניין בדרך החדשה הזו שבה אפשר לצרוך תחבורה הוא מודל העבודה והתגמול של חברת אובר לנהגיה. כל אחד יכול להתקבל להיות נהג אובר אם הוא עומד במבחני כניסה בסיסיים ומובנים (כגון בדיקת עבר פלילי ותעבורתי, הסבת הרכב לשימוש עסקי ושימוש בסמרטפון), אבל יכול להישאר נהג רק אם ימשיך לקבל ציון גבוה מאד (יודעי דבר אומרים 4.8 לפחות בסולם 1-5) בסקרי שביעות הרצון שנשלחים ללקוח אוטומטית בתום כל נסיעה. אתה לא צריך להגיע למשרד כלשהו אלא רק לנהוג בזמנים שמתאימים לך. מצד שני, אין קביעות (איך קביעות אם אתה קובע מתי לעבוד, בשעות הנוחות לך?), אבל גם אין עבודת ניירת, אין מיילים, לא צריך לעבוד שעות נוספות (להיפך, אסור לעבוד שעות רבות כדי לא להתעייף), לא צריך בייביסיטר. הכל פונקציה של ביצוע. ואם אתה בסדר, עובד נכון וקולט את השיטה, אז סבבה.

אובר החלה לפעול לפני פחות משמונה שנים ומוערכת כיום בשווי שוק לא ייאמן של כשבעים מיליארד דולר, והיא אחד הסמנים הימנים של "כלכלת החלטורה" (Gig Economy), המציעה לעובדים סביבת עבודה גמישה לחלוטין. למרות הפרסומים כי נהג אובר יעיל יכול להגיע להכנסה של 2000 דולר בשבוע למשרה מלאה, העבודה בעיקרה מבוצעת על ידי עובדים עצמאיים ופרילנסרים שאיתם מתקשרת החברה שלא על בסיס עבודה במשרה מלאה אלא במתכונת של ביצוע נסיעות קצרות-טווח. כלכלת החלטורה נמצאת במגמת עלייה מתמדת. על פי מחקר של חברת התוכנה העסקית Intuit היקף ההעסקה במתכונת זו בשנים הקרובות יכלול כ-40% מהעובדים בארה"ב.

אובר גובה מהנהגים עמלה של 25% מעלות הנסיעה, אך מעבר לה מציעה תמריצים כספיים כדי למשוך את הנהגים לשירות. האפליקציה שולחת לנהגים נסיעות באזורים שבהם הם מתניידים עם רכבם. נוסף על כך, מודל התגמול נעזר באלגוריתמים חכמים מבוססי ביג דאטה המתריעים לנהגים בזמן אמת על הזדמנויות להגדיל את הכנסתם ומעודדים אותם לשפר את ביצועיהם. הנהגים מקבלים אינספור נתונים באמצעות סמסים ופופ-אפס על זמני הנסיעות שביצעו, כמה כסף הרוויחו ומהי הכנסתם לשעה אל מול נתוני נהגים אחרים, וכמובן מהו הדירוג שלהם בקרב הנוסעים. הם גם מקבלים פרסי עידוד וירטואליים כגון "כל הכבוד!", "שירות מצוין!" או התראה מדרבנת אם הם קרובים להשגת יעד כספי מסוים או בונוס מטרה. על מנת לקצר את זמן ההמתנה של הלקוחות, המערכת שולחת לנהגים "קריאה מקדימה" לפני סיומה של נסיעה קיימת. לחלופין, הנהגים יכולים להפסיק לעבוד בלחיצת כפתור. גם נראות האפליקציה משחקת תפקיד – הלוק אנד פיל שלה מעניק תחושה של משחק מחשב. כל אלה יחד מהווים גורם מכריע בהצלחת תכנית התגמול והפיכתה למנוע העסקי של אובר.

הביקורת על החברה ועל המודל העסקי שלה, שלטענת כלכלנים אחדים לא יחזיק מים לאורך זמן, מככבת מעת לעת בתקשורת וברשתות החברתיות. אבל לפחות כרגע, מי שלא מסתגל לכלכלה המשתפת חדשה הזו נפגע קשות, ובמהירות שלא תיאמן. הטכנולוגיה הגרובית, המחירים הידידותיים וחווית הלקוח המיוחדת פגעה קשות בנהגי המוניות המסורתיים. אובר מואשמת לפרקים בדורסנות פרועה אבל מאד ברור לאן הכל נוסע (אם כי אצלנו בארץ הקודש כניסת האוברים מתעכבת בשל לחצים פוליטיים). לא קשה לדמיין עתיד שבו אובר או חברות דומות תרצנה להעסיק מיליוני אנשים בתחומים נוספים מבוססי כלכלה משתפת, כגון משלוחים מכל הסוגים, טכנאי שירות או שירותי דיור. עתיד שכזה עשוי לכלול פתרונות פשוטים לצורך בתעסוקה מגוונת וגמישה שעשויה להתאים מאד לנשים, לעובדים מבוגרים, לפנסיונרים או לאוכלוסיות אחרות הנמצאות בתת-תעסוקה.

בדרך חזרה לשדה התעופה של סן פרנסיסקו שוב לקחתי אובר. במהלך הנסיעה האזנו למיילס דייויס דרך היוטיוב של הנהג, שלא רק שלא התנגד לשנות את הפלייליסט הרגיל שלו אלא אף שמח ללמוד ממני איזו מוסיקה אני אוהב. אגב, מקור השם אובר הוא גרמני ומשמעו "מעל ומעבר", והוא מתכתב קצת עם הביטוי אובר-חוכם שמשמעו חוכמולוג או מתחכם. אז זהו, שעולם העבודה החדש שבו נוכל לעבוד כמה שנרצה ומתי שנרצה, מעביר לנו מסר: אל תהיו אובר-חוכמים. תהיו פשוט אוברים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הדמעות המרות של הוויתור על הפנטזיה

הצורך בעיצוב קהילות ידידותיות להזדקנות גאה

מדוע חשוב שנלמד על הזדקנות בארגונים?