משבר הטאלנט 2020 ‒ האם אתם נערכים

 מחקר חדש שבוצע על ידי אוקספורד אקונומיקס חושף ממצאים מסקרנים על משבר הכישרונות הצפוי להופיע במלוא עוצמתו בעשור הבא. כיצד עלינו להיערך לקראתו


מעטים הם הדברים החשובים יותר להצלחה של ארגונים מההון האנושי שלהם. השילוב הנאות של אנשים, כישרונות ותרבות ארגונית יכול ליצור יתרון תחרותי לחברות, לעצב מחדש תעשיות ולהניע לשגשוג חוצה תחומים. ניהול כוחות ומוחות עבודה אפקטיבי לאורך זמן מהווה אסטרטגיה חיונית במציאות של שינוי וצמיחה ‒ מציאות המזמינה שפע של אפשרויות אך גם סיכונים, למעסיקים למועסקים כאחד.

פיתוח חשיבה ארוכת טווח לניהול המשאב האנושי בכלל ואסטרטגיית כוח עבודה בפרט אינן משימות פשוטות. לצד האתגרים העסקיים השוטפים חברות נדרשות ותידרשנה להתאים את עצמן לשינויים הדמוגרפיים ולהעדפות העובדים, לבנות מיומנויות חדשות ולהחיות את עצמן מחדש.

כדי להבין טוב יותר את התרחישים הצפויים ערך באחרונה מכון המחקר אוקספורד אקונומיקס סקר מקיף בעשרים ושבע מדינות (המחקר נשלח בימים האחרונים לבעלי עניין ואפשר להוריד אותו כאן). הסקר מגלה את מחשבותיהם וציפיותיהם של 5400 מנהלים ועובדים ברחבי העולם לקראת 2020 וחושף את משבר הטאלנט הצפוי להופיע במלוא עוצמתו בעשור הבא.




בני דור המילניום ‒ איך הם יעבדו?

מהמחקר עולה כי בעשור הבא צפויים שינויים באופי העבודה ובכוח העבודה, כתוצאה משינויים טכנולוגיים, דמוגרפיים וסביבתיים, אולם כשמונים אחוז מהארגונים סבורים כי הם אינם מתקדמים די הצורך לעבר יצירת התאמה בין מאפייני כוח העבודה לבין המטרות העסקיות העתידיות.

הגורמים העיקריים המעכבים הבאה של הסוגיה באופן מעמיק לשולחן ההנהלה הם, לדברי המשיבים, היעדר מנהיגות, היעדר נאמנות עובדים ומנהלים והיעדר טכנולוגיה מתאימים.

על מנת להיערך למשבר הצפוי מציעים החוקרים להתמקד במספר נושאי מפתח ולחזק את ההבנה והמשמעות שלהם למציאות הארגונית המשתנה:
  • חוסר הבנה של בני דור המילניום – ישנה הסכמה רחבה כי בני דור המילניום נבדלים מקודמיהם באופנים שונים אולם איננו מבינים עדיין במה.
  • פער חשיבות אודות מקום העבודה – מחוברות ונאמנות עובדים הם קריטיים לארגון ואם לא ייעשה דבר, יתרחב הפער בין מה שארגונים מציעים לבין מה שהעובדים באמת רוצים.
  • צוק המנהיגות – ארגונים מוכנים בקושי רב לשינויים במאפייני כוח העבודה ואינם מתנהלים לקראת האתגרים שהוא מציב.
  • פער מיומנויות ומוכנות ללמידה – בחברות מצליחות קיימת תרבות למידה לגישור על הפערים ושמירה על הידע אך לרובן דרך ארוכה.

הפנים החדשות של עולם העבודה

ארגונים מצפים כי בעוד חמש שנים נוכל לראות בבירור את הפנים החדשות של עולם העבודה. רובנו מודעים לכך ששינויים גדולים לפנינו ומנסים להשתנות בהתאם, אולם לעיתים קרובות התרומה של גישה אסטרטגית לניהול המשאב האנושי לאסטרטגיה תאגידית אינה באה לידי ביטוי בחדר ההנהלה.

83% מהארגונים שנסקרו צופים כי השינויים באופי העבודה יבטאו גמישות רבה יותר שתצריך שימוש גובר בעבודה שאינה נעשית על ידי עובדים קבועים, כי אם על ידי יועצים, מומחים עצמאיים, שותפויות, משרות חלקיות או זמניות וכן שימוש רב בעבודה מכל מקום ובכל זמן והסטה של עובדים בין משימות ופרויקטים על בסיס קבוע. שינויים אלה ישפיעו באופן ניכר על הארגונים ויצריכו שיטות תגמול אחרות, השקעה בהדרכות, שינויים בטכנולוגית העבודה עצמה (Bring Your Own Device  BYODלמשל) והשקעה בטכנולוגיה לניהול ההון האנושי. כל זאת לצד התמודדות לא פשוטה עם ערכי עבודה חדשים וחוקי עבודה מגבילים.


השינויים הצפויים בהרכב כוח העבודה הם האצה בגלובליזציה של שוק העבודה, כניסה של בני דור המילניום לשוק העבודה, מחסור בעובדים בעלי מיומנויות בסיסיות או לחלופין במומחים ובעובדים מוכשרים מן המוכן, שינויים בציפיות העובדים ממקום העבודה וכן התבגרות של כוח העבודה. 

המקום של משאבי אנוש

מהי ההשפעה הצפויה של שינויים אלה על תוכניות עסקיות אסטרטגיות? 52% מהנשאלים דיווחו כי השינויים במאפייני כוח העבודה עשויים לגזור אסטרטגיה ברמת מועצת המנהלים אבל רק 24%-31% מהם סיפרו כי למנהלי משאבי אנוש מקום מרכזי בהשפעה עליה. אחת הסיבות לכך, שאף הופיעה במחקר, היא היעדר פוקוס אנליטי: ארגונים ממעטים לחלץ תובנות משמעותיות מהנתונים העומדים לרשותם, אינם נעזרים במדידה ובאמות מידה כחלק מהסתכלות על ההון האנושי העתידי ואינם מעריכים כראוי את נקודות החוזק ומידת הפגיעות שלהם בהיבטים של הכישורים הנחוצים.

חוסר היכולת לתרגם את ערך כוח העבודה למונחים עסקיים הוא בעיה גדולה לא רק של משאבי אנוש אלא של ארגונים בכלל. באופן לא מפתיע המחקר מצביע על קשר חיובי בין החשיבות המיוחסת לניהול מתקדם של המשאב האנושי לבין התוצאות העסקיות במונחי צמיחה ורווחיות. לנוכח המגמות האמורות והשלכותיהן מרחיקות הלכת על חיי הארגונים, עומד בפני מנהלי משאבי אנוש תפקיד חשוב מאין כמוהו: לקדם מול הנהלת הארגון מענה אסטרטגי, מבוסס ניתוח מושכל, של ההון האנושי ההכרחי להצלחת הארגון ולשגשוגו בעתיד.

שלכם,
רפי אפלר

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הדמעות המרות של הוויתור על הפנטזיה

הצורך בעיצוב קהילות ידידותיות להזדקנות גאה

מדוע חשוב שנלמד על הזדקנות בארגונים?